Haderslev Kommune har siden 2016 været en del af Trekantområdet, der udgøres af kommunerne Billund, Fredericia, Haderslev, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle. Kommunerne i Trekantområdet har et fælles plansamarbejde om planstrategi og kommuneplan. Hensigten med at udarbejde en fælles kommuneplan er, at Trekantområdet med udgangspunkt i de 7 kommuners styrker, sammen skaber flere udviklingsmuligheder end kommunerne kan hver for sig. Den fælles del af kommuneplanen for Trekantområdets 7 kommuner omfatter hovedstruktur og fælles retningslinjer. Mens de lokale dele af kommuneplanen omfatter retningslinjer, der alene har interesse for den enkelte kommune samt rammer for lokalplanlægningen. Kommuneplanen tager udgangspunkt i den gældende Planlov, med særlig reference til lovens § 11a, der indeholder en fortegnelse over de emner, kommuneplanen skal fastsætte retningslinjer og arealudpegninger for. Kommuneplanen sammenfatter og konkretiserer de overordnede politiske mål for udviklingen i kommunen. Her fastlægger kommunalbestyrelsen politikken for byernes udvikling og for det åbne land. Kommuneplanen er en plan for hele kommunen og giver et sammenhængende overblik over den fremtidige udvikling i et helhedsperspektiv.
Den fælles og den lokale del af kommuneplanen er integreret i vores digitale kommuneplan. Alle de lokale afsnit vil altid i overskriften slutte med "- Haderslev Kommune. Kommuneplanen for trekantområdet er primært webbaseret og kan tilgås fra både Trekantområdets og de enkelte kommuners hjemmesider. PDF med samlet tekst fremgår her.
Kommuneplanen består af strategiske overvejelser og afvejninger af, hvilken udvikling kommunalbestyrelsen ønsker, og hvad der skal gøres for, at dette kan ske.
Derudover handler kommuneplanen også om arealregulering, hvilke arealer må man bruge til hvad og på hvilke vilkår og hvornår.
En kommuneplan består overordnet af:
- en hovedstruktur, herunder vision og mål
- retningslinjer for arealanvendelsen for en række emner
- rammer for lokalplanernes indhold for de enkelte dele af kommunen
Hovedstruktur, retningslinjer og kortudpegninger
Til det enkelte emne i hovedstrukturen er der knyttet retningslinjer. Retningslinjerne angiver enten generelle bestemmelser, eller refererer til specifikke geografiske udpegninger af interesseområder, der skal varetages igennem administrationen. Det er retningslinjernes specifikke ordlyd, der er bindende for administrationen. Til hver retningslinje er der knyttet en redegørelse, der uddyber og forklarer baggrunden for retningslinjen, og præciserer, hvordan retningslinjen skal anvendes. En retningslinje må ikke opfattes som et forbud.
Retningslinjerne skal administreres i forhold til planlovens ”virke for”-bestemmelse. Det vil sige at mål, retningslinjer, redegørelse og arealudpegninger er udgangspunkt for en konkret vurdering i forbindelse med sagsbehandling og planlægning – en vurdering, der baserer sig på faglighed og sund fornuft.
Rammer for lokalplanlægning
Rammerne er bindeleddet mellem på den ene side kommuneplanens hovedstruktur og retningslinjer og på den anden side lokalplanlægningen. Rammerne konkretiserer planlægningsintentionerne i forhold til arealplanlægningen og fastsætter bl.a. bestemmelser for, hvad de enkelte områder i kommunen må anvendes til, og hvad der må bygges. Disse er alene gældende for Haderslev Kommune.
Rammer for lokalplanlægning er opdelt i:
- Generelle rammer
- Rammer for 14 lokalområder
De generelle rammer indeholder en orientering om lokalplanrammernes indhold og formål, en beskrivelse af rammebestemmelsernes forhold til anden planlægning og oplysninger om rammebestemmelsernes retsvirkninger. Herunder er der et afsnit om rammebestemmelser, der gælder for hele kommunen, og et afsnit om rammebestemmelser, der gælder for områder med samme anvendelse. Rammerne for lokalområder er opdelt i en generel orientering om lokalområderne og deres opdeling i delområder og rammeområder. Fra hvert lokalområde linkes til en særskilt tekst for det enkelte lokalområde.
Haderslev Kommunalbestyrelse besluttede med Planstrategi 2023 , hvilke revisionstemaer der skal fokuseres på i kommuneplanen.
Revisionen tager udgangspunkt i fem strategiske fokusområder:
- Erhverv - vi vil sikre flere arbejdspladser i Haderslev Kommune
- Bosætning – vi vil være flere i Haderslev Kommune
- Uddannelse – vi vil have flere i uddannelse i Haderslev Kommune
- Klima og Natur - vores vækstambitioner skal gå hånd i hånd med en grøn omstilling og naturmangfoldighed.
- Kultur og turisme - vi vil være en stærk destination med afsæt i stedbundne kvaliteter.
Kommunen har pligt til at virke for kommuneplanens gennemførelse og efterleve retningslinjerne.
Retningslinjerne er bindende for kommunens planlægning, administration og anlægsvirksomhed.
Kommuneplanen har ingen direkte retsvirkninger over for kommunens borgere. Planen i sig selv kan hverken forbyde eller give lov til bestemte ting. Det kan først ske via den konkrete sagsbehandling.
Kommuneplanens rammer for lokalplanlægningen angiver grænser for, hvilket indhold en lokalplan kan have. Rammene giver ikke den enkelte grundejer ret til at anvende eller bebygge sin ejendom i overensstemmelse med rammebestemmelserne.
Rammerne er maksimalgrænser. De er ikke mere detaljerede, end at der ved lokalplanlægningen kan ske en nøjere planlægning og detaljering af et område. En lokalplan vil derfor ofte på grund af den mere detaljerede planlægning være skærpende i forhold til rammernes bestemmelser om bebyggelsesprocenter, antal etager med videre.
Eksisterende byplanvedtægter, lokalplaner og tinglyste servitutter er fortsat gældende, uanset hvad der står i kommuneplanens rammebestemmelser. De kan kun ændres gennem en ny lokalplan eller ved at byrådet ophæver forældede lokalplaner. Når kommuneplanen er endeligt vedtaget og offentligt bekendtgjort, har byrådet mulighed for at regulere anvendelsen af de enkelte ejendomme i overensstemmelse med kommuneplanen.
Jf. lov om miljøvurdering af planer og programmer skal kommuneplanrevisionens ændringer vurderes nærmere. Der er udarbejdet en vurdering og miljørapport for den fælles kommuneplan for Trekantområdet.
Der er herudover udarbejdet en miljøscreening for den lokale del af kommuneplanen for Haderslev Kommune. Rapporten omfatter de ændringer, som ikke allerede er varetaget i den miljørapport, der følger Kommuneplan 2021-2033 for Trekantområdet.
Miljøscreeningen konkluderer, at der ikke skal udarbejdes en egentlig miljøvurdering for denne del. Denne afgørelse kan påklages med en klagefrist på 4 uger fra offentliggørelse den 3. februar, frem til den 3. marts 2025. Se klagevejledning her.
Miljøvurdering af forslag til kommuneplan 2025-2037 for Trekantområdet ses her
Teknik og Klima i Haderslev Kommune behandler oplysninger om dig, som led i behandlingen af indkomne høringssvar til kommuneplanen, som du måtte være en del af. I den forbindelse skal vi oplyse dig om at du kan læse mere information om databeskyttelse på kommunens hjemmeside, Haderslev.dk/databeskyttelse