Offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg 5-2025 Solenergianlæg Kastvrå
Haderslev Kommunalbestyrelse godkendte den 26. august 2025 forslag til kommuneplantillæg 5-2025 Solenergianlæg Kastvrå som hermed sendes i offentlig høring i 8 uger.
Offentlighedsperiode
Forslag til Kommuneplantillæg nr. 5-2025, Solenergianlæg ved Kastvrå, er sendt i offentlig høring i perioden fra den 27. august 2025 til og med den 22. oktober 2025. Materialet er tilgængeligt via Haderslev Kommunes hjemmeside under “Høringer og afgørelser”.
Herudover er planforslaget fremlagt på Plan- og Landdistriktsstyrelsens portal, plandata.dk, i perioden fra den 10. oktober 2025 til og med den 7. november 2025 med henblik på den lovpligtige høring.
Miljøvurdering
Haderslev Kommune har truffet indirekte afgørelse om, at planen er omfattet af krav om miljøvurdering, jf. § 8, stk. 1 i Miljøvurderingsloven. Derfor er der gennemført miljøvurdering af planforslaget og udarbejdet en miljørapport.
Miljørapporten sendes i offentlig høring sammen med planforslaget.
Din mulighed
På kommunens høringsportal Høringer og afgørelser | Haderslev Kommune har du mulighed for at indsende dine eventuelle bemærkninger, ændringsforslag eller indsigelser.
Spørgsmål
Har du spørgsmål til høringsportalen, kan du kontakte Haderslev Kommune på 74 34 34 34 eller sende en mail til plan@haderslev.dk.
Baggrund og formål
Haderslev Kommune arbejder målrettet for at reducere CO₂-udledningen med 70 % i 2030 og opnå fuld CO₂-neutralitet inden 2050. Dette er beskrevet i kommunens klimaplan, som også fokuserer på at gøre kommunen mere robust og modstandsdygtig over for klimaforandringer. For at understøtte disse mål er dette kommuneplantillæg udarbejdet, så det bidrager til den grønne omstilling og realiseringen af de fastsatte klimamål.
Formålet med kommuneplantillægget er at udlægge et nyt ramme til tekniske anlæg i form af solcelleanlæg med tilhørende tekniske bygninger herunder batterianlæg og transformere ved Sommerstedvej, Kastvrå.
Der er samtidig med kommuneplantillægget udarbejdet en lokalplan, Lokalplan 14-4 solcelleanlæg i Kastvrå. Der er sideløbende med udarbejdelsen af planerne udarbejdet e miljøvurdering af tillægget, lokalplanen og projektet. Den sammenfattende redegørelse af miljøvurdering er vedheftet som bilag (ved endelige vedtagelse).
Planområdets beliggenhed og eksisterende forhold
Lokalplanområdet er beliggende i det åbne land og anvendes i dag som dyrket landbrugsareal og til teknisk anlæg i form af en vindmølle, der er opstillet i 1999. Området gennemskæres desuden af en 150 kV luftledning.
Inden for lokalplanområdet er der flere små områder med naturtyper, der er beskyttet efter naturbeskyttelseslovens § 3. Derudover er der registeret et fredet fortidsminde i form af en rundhøj fra oldtiden inden for planområdet. Fortidsmindet er omfattet af en 100 meter beskyttelseslinje.
Området har et samlet areal på ca. 43,1 ha og udgøres af matr.nr. 366, 367 og 368 Sommersted Ejerlav, Sommersted, samt del af matr.nr. 115 Kastvrå, Sommersted.
Terrænet inden for området er relativt fladt med enkelte bakker og lavninger.
KORT - Kommuneplantillæggets afgrænsning vist med grøn
Indhold
Kommuneplantillægget fastlægger områdets anvendelse til teknisk anlæg i form af solcelleanlæg. Med kommuneplantillægget laves en ny ramme 14.21.TA.01 Solcelleanlæg ved Kastvrå. Rammebestemmelser og geometrisk afgrænsning for de omtalte rammeområder fremgår af de følgende sider.
Kommuneplan 2025-2037 for Haderslev Kommune
Hovedstruktur og retningslinjer
Planområdet er helt eller delvist omfattet af følgende kommuneplanretningslinjer:
3.1.1 Særligt værdifulde landbrugsområder
I områder, der er udpeget som særligt værdifulde landbrugsområder, skal landbrugets udviklingsplaner og investeringsinteresser vægtes højt.
Der er udpeget særligt værdifulde landbrugsområder inden for lokalplanområdet.
Haderslev Kommune har i sin klimaplan fastsat målsætninger for etablering af vedvarende energi, hvor kommunen ønsker at opnå en selvforsyningsgrad med vedvarende energi inden 2030. Dette vil i henhold til klimaplanens tiltagskatalog, forudsætte, at der inden 2030 etableres mindst 250 ha solenergianlæg i Haderslev Kommune. Udbygning af solenergianlæg kan kun ske på landbrugsjord. Etablering af et solcelleanlæg inden for lokalplanområdet sker som del af udviklingen og omstillingen af et aktivt lokalt landbrug til også at omfatte produktion af vedvarende energi. Dermed understøttes kommuneplanens målsætning.
KORT - Særligt værdifulde landbrugsarealer markeret med brun.
3.3.1 Lavbundsarealer og lavbundsarealer, der kan genoprettes til vådområder
Lavbundsarealer skal som udgangspunkt friholdes for byggeri og anlæg, som kan forhindre, at det naturlige vandstandsniveau genskabes, eller som kan hindre muligheden for, at det vilde dyre- og planteliv styrkes. Nye anlæg, herunder tekniske anlæg, veje m.v., der nødvendigvis skal placeres på lavbundsarealer, skal udformes, så muligheden for naturgenopretning på lavbundsarealet i øvrigt ikke går tabt. Anlægget skal udformes, så det kan tåle en højere vandstand.
Lavbundsarealer, der kan genoprettes til vådområder og lavbundsarealer, som er potentielt egnede som vådområder, skal friholdes for byggeri og anlæg, som kan forhindre, at det naturlige vandstandsniveau kan genskabes.
Der er udpeget lavbundsarealer i det nordøstlige hjørne af lokalplanområdet.
Anlægget udformes, så det kan tåle en højere vandstand og generelt er landbrugsjord på lavbund betragtet som marginale på grund af lavere udbytter, eller større driftsomkostninger i forhold til andre jorder. Dette gør dem særligt interessante i forhold til opstilling af solceller. Anvendelsen vurderes at være i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinjer for lavbundsarealer og lavbundsarealer, der kan genoprettes til vådområder.
KORT - Lavbundsarealer markeret, se signaturforklaring
3.4.2 Naturområder, herunder de særligt værdifulde naturområder
Naturområderne skal sikres et mangfoldigt og varieret dyre- og planteliv. Hvis der helt undtagelsesvis tillades byggeri eller arealanvendelse, som forringer et naturområde, skal der stilles krav om udlægning af nye naturarealer, så naturværdierne samlet set bliver fastholdt eller forbedret. Dette gælder også for byggeri eller arealanvendelse, som finder sted uden for selve naturområdet, hvis det påvirker naturområdet.
Naturområderne må ikke inddrages til anden eller mere intensiv anvendelse, medmindre naturværdierne samlet bliver fastholdt eller forbedret. Hvor byggeri sker op til et naturområde, skal der etableres en fri zone mellem naturområdet og ny bebyggelse. Der skal stilles vilkår, der sikrer overlevelse og fortsat udbredelse af de arter og naturtyper, der ligger til grund for udpegningen af de særligt værdifulde naturområder.
Der er udpeget naturområder inden for lokalplanområdet, herunder §3-Beskyttede naturtyper som eng, mose og søer. Der holdes en fri zone på 10 meter mellem naturområderne og solcelleanlægget. Anvendelsen vurderes at være i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinjer om naturbeskyttelse, og områderne holdes fri for bebyggelse.
KORT - Særligt værdifulde naturtyper herunder beskyttede naturtyper
3.4.3 Økologiske forbindelser, potentielle økologiske forbindelser og potentielle naturområder
I de økologiske forbindelser og potentielle økologiske forbindelser skal dyr og planters naturlige bevægelsesveje styrkes. Her må ændringer i arealanvendelsen, bl.a. etablering af nye, større anlæg, ikke i væsentlig grad forringe dyre- og plantelivets spredningsmuligheder.
Ved byggeri, anlæg eller ombygning af veje, jernbaner eller lignende, der vil afskære en økologisk forbindelse, skal der stilles krav om tiltag, der sikrer hensynet til en mere sammenhængende natur, eller der skal etableres faunapassager, hvor der er behov for det.
En faunapassage i en bredde af ca. 30 meter etableres for at varetage de økologiske og potentielle økologiske forbindelser samt biologiske bevaringsinteresser i området. Vildtpassagen oprettes i samme tracé som højspændingsledningen, der gennemskærer området. Anvendelsen vurderes at være i overensstemmelse med retningslinjerne i kommuneplanen for økologiske forbindelser.
KORT - Økologiske forbindelser markerte med grøn flade, potentielle økologiske forbindelser markeret med grøn skravering.
3.5.1 Bevaringsværdige landskaber
De bevaringsværdige landskaber skal som hovedregel friholdes for byggeri og anlæg. Hvor byggeri og anlæg tillades, skal det ske ved, at placering, skala, orientering,
farvevalg og arkitektur tilpasses det konkrete landskab. Hermed sikres, at landskabets karakter, herunder de geologiske, kulturhistoriske og oplevelsesmæssige værdier, ikke
forringes.
Ændringer i beplantning, terræn og arealanvendelse inden for bevaringsværdige landskaber skal så vidt muligt tilpasses landskabets karakter. Større byggerier uden for de bevaringsværdige landskaber må ikke forringe de visuelle og oplevelsesmæssige værdier i de bevaringsværdige landskaber.
Hele den sydlige del af lokalplanområdet er udpeget som bevaringsværdigt landskab.
KORT - Bevaringsværdigt landskab markeret med grøn.
3.5.2 Større sammenhængende landskaber
De større sammenhængende landskaber skal som udgangspunkt friholdes for større byggeri og større tekniske anlæg, som slører de visuelle og landskabelige sammenhænge, påvirker landskabernes uforstyrrede karakter, og som har konsekvenser for det karakteristiske og oplevelsesrige i nabolandskaberne.
Inden for de større sammenhængende landskaber tillades større byggerier og større tekniske anlæg kun, hvis de ved placering og udformning kan indpasses i landskabet, så de ovenstående hensyn varetages.
Den allernordligste del af lokalplanområdet er udpeget som større sammenhængende landskab (lysegrøn markring på kortet).
Lokalplanområdet er beliggende inden for område Maugstrup, Simmersted og Sommersted og landskabskarakterområdet Maugstrup udskiftningslandskab, stationsby og mosaiklandsby.
Den bevaringsværdige udpegning er begrundet i områdets naturværdier med tydelige hegnsstrukturer, diger med levende hegn, som stråler ud i landskabet, markante skovområder og det forhold, at de særlige oplevelser er stjerneudskiftningslandskabet i et bakkelandskab.
Kommuneplanens retningslinjer sigter mod at varetage landskabelige hensyn, hvilket imidlertid ikke er en forhindring for opstilling af et solenergianlæg, idet anlægget ikke medfører ændringer i ejendomsstrukturen eller eksisterende hegnsstruktur i området, Det eksisterende udskiftningslandskab i området bevares.
Det fremgår her, at de bevaringsværdige landskaber som hovedregel skal friholdes for byggeri og anlæg. Der åbnes samtidig muligheder for, at eventuelt byggeri kan tillades, såfremt det tilpasses de konkrete forhold, med henblik på at sikre landskabets bærende landskabelige, kulturhistoriske og oplevelsesmæssige værdier.
Ligeledes indpasses solenergianlægget ved Kastvrå i et område, der i forvejen er præget af tekniske anlæg i form af vindmøller og højspændingsledninger, hvilket også er en målsætning for kommuneplanen i forbindelse med planlægning i det åbne land.
Solenergianlæggets tilstedeværelse vurderes derfor ikke at påvirke det omkringliggende bevaringsværdige landskabs kvaliteter væsentligt, idet ny bevoksning i form af tæt beplantning vil omkranse anlægget og skærme for indkig.
KORT - Større sammenhængende landskaber markeret med tyrkis.
5.8.1 Højspændingsanlæg
Der reserveres 200 meter brede arealer til fremføring af planlagte højspændingsforbindelser med en spænding på 400 kV og 150 kV. På arealer, der er omfattet af reservationerne, må der ikke udlægges areal til byformål mv. gives tilladelse til opførelse af boliger, institutioner eller erhverv eller iværksættes andre tiltag, som kan hindre etableringen af højspændingsforbindelserne.
Arealer under højspændingsforbindelsen inden for lokalplanområdet friholdes for tekniske installationer, og arealerne udlægges til faunapassage. Anvendelsen vurderes at være i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinjer for højspændingsanlæg.
6.1.1 Støjkonsekvenszone
Støjbelastede områder må ikke udlægges til støjfølsom anvendelse. Omkring anlæg eller aktiviteter, der kan give væsentlige støjgener for omgivelserne, udlægges støjkonsekvenszoner, hvor der kan forekomme støjniveauer, der overskrider de vejledende grænseværdier. I støjkonsekvenszoner kan der ikke udlægges områder til støjfølsom anvendelse (som f.eks. boliger), før det er dokumenteret, at det samlede støjniveau er acceptabelt.
Der er udpeget støjbelastede arealer omkring de eksisterende vindmøller i området. Idet den fremtidige anvendelse er solceller og tekniske anlæg, og afstanden fra solcelleanlægget er 200 meter til nærmeste beboelse, vurderes støjen fra invertere mv. ikke at være hørbar. Anvendelsen vurderes at være i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinjer om støjfølsom anvendelse.
KORT - Støjkonsekvenszone markeret med brun
Miljøvurdering
Haderslev Kommune har besluttet at Kommuneplantillæg 5-2025 samt lokalplan 14-4 er omfattet af krav om miljøvurdering jf. miljøvurderingsloven (LBK nr. 4 af 03. januar 2023 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)).
Miljørapportens vurderinger omfatter både nærværende forslag til kommuneplantillæg og forslag til lokalplan. Lokalplanforslaget er udarbejdet sideløbende med kommuneplantillægget.
Miljøvurdering af konkrete projekter (VVM)
Ansøger har anmodet om, at projektet skal undergå en miljøkonsekvensvurdering, og da Haderslev Kommune har vurderet, at planen skal miljøvurderes, har Haderslev Kommune på opfordring fra bygherren besluttet, at de to miljøvurderinger sammenskrives i et dokument: Miljøvurdering af kommuneplantillæg nr. 5-2025, lokalplan 14-4 og det konkrete projekt. Forud for udarbejdelsen af miljøvurdering er der gennemført en afgrænsning af miljøvurderingens omfang med henblik på at fastlægge miljørapportens indhold og omfang.
Miljøvurderingen fremlægges i offentlig høring og hos berørte myndigheder sammen med planforslag og kan ses som bilag i lokalplan.
Habitatscreening
Der er foretaget en foreløbig vurdering i henhold til EU-habitatdirektivet og til bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter (bek. 1383 af 26. nov. 2016).
Ifølge EU-habitatdirektivet er en række dyre- og plantearter strengt beskyttede, og en plan kan ikke vedtages, hvis der sker væsentlig negativ påvirkning af Natura 2000-områder eller arter på habitatdirektivets bilag IV.
Det vurderes, at projektets aktiviteter ikke vil medføre væsentlig negativ påvirkning af Natura 2000-områder. Nærmeste Natura 2000-område ligger ca. 7 km syd for projektet, og der er ingen væsentlig indirekte påvirkning fra projektet. I forbindelse med miljøvurdering af plan og projekt er der udarbejdet en væsentlighedsvurdering til vurdering af om plan og projekt vil medføre en væsentlig påvirkning af bevaringsstatus for arter eller naturtyper
på udpegningsgrundlaget for Natura 2000-områderne.
Væsentlighedsvurdering er vedlagt som bilag til miljørapporten som kan ses sammen med planen.
På baggrund af Naturstyrelsens oversigt over bilag IV-arter i Danmark og ud fra oplysninger om deres udbredelse, krav til levesteder og foreliggende oplysninger om kendte lokale forekomster, er der foretaget en vurdering af projektets mulige påvirkning af arterne.






